"Mereka Yang Bersifat Pertengahan Dalam Semua Hal Tidak Akan Menjadi Miskin" - Saidina Ali

Wednesday, June 30, 2010

Knowledge : Alahan


kredit : Mr Google


Pagi semalam, seperti biasa zaza akan layan rancangan favourite zaza Tanyalah Ustaz di TV9-Dekat Di Hati.. sambil iron baju untuk suami dan diri sendiri, sambil tu zaza duk dengar pengisian2 yang diberi oleh ustaz. Semalam punyer tajuk mmg best, "Taat Ibu Bapa".. mmg tak leh nak nafi lah kan, mmg tajuk tu selalu sangat kita dengar dan selalu jugak kita lupa.. kan? Ngeee :)

Ok.. here zaza bukan nk highlight citer/ intipati yang ustaz tu dah ulas, tapi nk share ttg beberapa point yang zaza mmg sangat tertarik, dalam keadaan zaza skrg yang sedang membawa "cinta baru" keluarga kami.. mmg zaza lalui saat2 nih..

Alahan..

mmg tak tahan sebenarnya, tetapi selagi buleh ditahan dan disimpan, I’ll keep it as a beautiful moment in my experience ngandungkan anak kami yang ini.. dah hampir 3 bulan dapur tak berasap, nasib baik la suami amat memahami, dia pejamkan mata jer beli kat luar (walaupun dlm hati dia mmg tak suka makan makanan kat luar) memandangkan isterinya gitu ghupa.. lembikkkk..

This time, zaza tak jadi morning sickness, tapi ‘evening sickness’ .. ntah ler ader ke idak nama tuh, tapi yang zaza perasan, masuk jer jam 5.00 petang ke atas, zaza dah lembik, muntah.. muntah.. dan terus muntah.. bermula dari 4 weeks until 12 weeks… now dah nk masuk 15 weeks, alahamdulillah, dah buleh masak sket2, but still memilih dalam menu harian.. huhuhu.. layan jer lah ek..

Did U know Guys?

Sebenarnya, dalam satu jurnal yang dihasilkan oleh seorang professor di luar Negara (xingat namanya), hasil kajian beliau menunjukkan wanita yang mengalami alahan yang teruk itu sebenarnya menunjukkan anak di dalam kandungan membesar dengan sihat dan risiko untuk anak tersebut mendapat penyakit jantung adalah rendah. Dan anak itu adalah anak yang aktif dan cerdik apabila dia besar kelak. Subhanallah.. Allah Maha Kaya.. Maha Pencipta.. Maha Pengasih.. Maha Penyayang.. apabila diberi kesukaran ibu itu mengandung dengan alahan yang teruk, namun Dia akan gantikan pula dengan anak yang berkualiti di alam dunia nanti..

kesimpulannya, lagi anda alah, lagi baik sebenarnya..

Alahan ini juga terjadi disebabkan pusingan hormone (estrogen kot) dalam badan untuk support baby dalam rahim. Sebab tu, ramai wanita hamil mengalami alahan pada usia kandungan 3 bulan pertama. Ini kerana baby takder support dari uri lagi untuk salurkan zat dan makanan kerana uri terbentuk dan melekat di dinding rahim pada usia kandungan 11-12 minggu. So, the baby akan fully bergantung pada hormone wanita itu sendiri untuk terus membesar.

Kalu u all perasan, most of us kalu dah masuk 4 bulan dah ok sket, dah lalu makan silap2 ngidam macam2 lagik kan? Haa.. so, jgn mengalah dengan alahan nih k, hadirnya (alahan) bukan sahaja menambahkan pahala (sebab SABARRRRR) malahan juga memberi kesan positif pada baby.

Just want to share, masa zaza miscarriage dulu, zaza mmg xalah sangat, rasa alahan tu ada, tapi lightly ia hilang, and suddenly bleeding dan seterusnyaa.. gugur.. zaza ader refer ngan pakar, kenapa buleh terjadinya keguguran nih, and he said salah satu punca keguguran nih (selain dari salah makan or buat kerja2 berat) adalah kekurangan hormone utk support baby (betul jugak.. hormone kurang = kurang alahan = not gud for baby). And most of women yang pernah miscarriage, once they know about their next pregnancy, the doctor akan bagi injection (hormon) untuk kuatkan rahim, and bagi ubat tertentu agar rahim terus boleh support baby.

So.. u guys should be proud sebab Allah bagi ‘ALAHAN’ untuk anda laluinya kerana Allah Ya Rahman Ya Rahim akan gantikan u all a healthy baby in ur womb.. :)


psstt : bukankah Wanita ini Allah bagi banyak kelebihan berbanding lelaki.. ?

No comments:

Related Posts with Thumbnails