"Mereka Yang Bersifat Pertengahan Dalam Semua Hal Tidak Akan Menjadi Miskin" - Saidina Ali

Thursday, March 26, 2009

Nak Jual Ke Nak Mintak Tolong????

bebaru nih mH ke maybank bertam utk cash cheque from vendor yg bagi sumbangan utk xtvt library. masa park keta kat depan maybank tuh, mmg ader sorang pakcik yang dah tua nih dok pegang kopok..dok peghatii ja keta mH.. mH tak dak la niat apa2 kan..

after da selesai suma urusan, mH nmpak dia tggu sambil peghati mH..haa...sudahhh..nk soh beli la tuh.. eishh..nih yg lemah nih... mH pun cepat2 kuaq dari bank ikut pintu yg satu lagik dan terus naik keta. masa dok tgh start enjin tu dia datang ketuk tingkap...

mH pun bukak la tingkap (kalu tak nampak mcm kurang ajaq lak kan..), tanya dia nak apa.. dia btau yg dia juai kopok dari kelantan. mH nih bukan takmau beli. bebaru ni kak ipaq mH balik kelate, dia da bagi kopok dari sana, samai arinih dok jadi kopok lagi, tak goreng2 lagi pun. mH secara jujur dan lemah lembut (hihihi) btau dia tak mo beli dah, dah ada kat umah..

yang syoknya..dia bleh PAKSA mH beli kopok tu gak...sungguh2 PAKSA nih sampai letak tangan kat tingkap tak bagi tutup.. mH pun rasa serba salah la..(dia kan dah tua).. tau ayat tragis dia tu camna...

"nak..beli laa..pokcik maghi jauh nih...pokcik org susah.."

bila kita kata tak mo beli...

"nak.. beli la satu..pok cik MINTAK TOLONG nih.. kesian la kat pokcik... berdiri tgh2 panas nih"..

korang bila dia kata camtu takkan tak terasa ati kot..mintak tolong..penat berdiri kat tgh2 panas... adei... dengan rasa insaf diri (ehehe) mH pon ingat nk tolong dia laa.. sbb kesian kat dia dah tua....

sekali mH tanya la berapa rial (ringgit) so (satu) tuh?

dia jawab.... "tak mahal.... TUJUH RIAL (ringgit) jah..."

APAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA???????

TUJUH RINGGIT = RM7 = 7.00

Nih dah KAPAKKK namanya nih... sebungkus tu mH ingat tak sampai 300g pon...

eishhh... tapi mH beli gak la.. sbb NIAT NAK TOLONG... kalu NIAT NAK BELI SAJA, mmg tak amik dah...hermm...kalu dia KAPAK aku..tu dia ngan ALLAH la...

mH cerita gak kat hubby..terkejut monkey dia.. hubby kata kalu dia nk sangat tolong dia, len kali jgn beli.. sebab harga tak padan dengan barang... cukup la bagi duit kat dia...tapi nak kata pa lagi dah... DAH 'BELI' PONNN.. wallahua'lam...

-gambo upload nanti k..-

p/s: hati2 la...cara paksa tu 'semacamm' ja taw...

2 comments:

MamaFaMi said...

Mama pun kan, kalau dengan orang-orang tua ni, ada lemah sket aa... Kalau dia sebut...Nak... aduhai, itu je dah cukup meruntun.. Species macam kita kita ni laaa yang senang nak kena chong agaknya kan...hihihi...

mamaHanin said...

tu la kak..psnih kena kasi rock sket..baru keras ati tuh...hehehehe... papepun mmg tak gamak nk wat camtu kat org2 tua kan.. tak paa la.. ada la janji Allah dikemudian hari sbb tlg org susah nih.. insyaallah...

Related Posts with Thumbnails