"Mereka Yang Bersifat Pertengahan Dalam Semua Hal Tidak Akan Menjadi Miskin" - Saidina Ali

Thursday, August 12, 2010

Sanah Helwah Anakanda Ummu Hanin

Sanah Helwah Anakanda Ummu Hanin....

~hanin memang teruja kalu Mak Lang (Alam) dia yang ambil gambar~

Malam semalam, dah masuk 2 Ramadhan.. genap la anakanda Ummu Hanin menganjak usia 2 tahun.. dan dalam tempoh 2 tahun nih, Alhamdulillah.. syukurrr yang tak terhingga atas segala nikmat yang Allah SWT curahkan pada zaza.. bergelar ibu.. bergelar pendidik.. bergelar teman.. bergelar dunia segala-galanya pada anakanda zaza ini.. Alhamdulillah..

Masih bermain2 di mata zaza detik2 ketika sakit menunggu kelahirannya.. Masyaallah.. Allah saja yang tahu.. mengingatkan pengorbanan mereka di sekeliling zaza; suami tercinta.. ibu tersayang.. adik2 yang dikasihi.. dan komitmen petugas2 di INS Specialist Alor Star.. jazakallah khairan.. hanya Allah saja yang mampu membalas jasa, keringat dan pengorbanan kalian..


~ memang lady like.. nak pakai bedak, gincu bagai.. bergaya macam org besar~

Kini, menjengah usia 2 tahun, Hanin semakin banyak belajar.. mengkaji dan kami sebagai mama dan babanya mmg nampak sifat ‘ingin tahu’ yang tinggi dalam dirinya..

Semalam, sibuk zaza dan suami siap2kan hidangan berbuka, Hanin senyap2 memasukkan tangannya ke dalam akuarium babanya.. (Perkara yang sgt2 dilarang oleh kami sebab takut dia genggam ikan tu.. lagipun airnya kan kotor..) asyik sebut “ikan..ikan.. nih baba… ni mama.. ni anin.. ni adik..” (kebetulan suami zaza beli 4 ekor ikan emas letak dalam akuarium tu). Dia mmg menguji.. huh!

Selain itu.. Panjat memanjat memang agenda wajib dia.. siap leh menyanyi sambil menari kat atas kerusi.. kuuu semangatt… Lagii.. bila time nak mandi or tukar pampers, dia akan bergegas capai tualanya, berlari ke dapur ambilkan plastik kecil utk buang pampers yang telah dipakainya.. Alhamdulillah, tahu dia jaga adab buang benda kotor nih.. pernah juga zaza buat2 menangis dan merajuk dengan dia, dia akan peluk dan berkata.. “Syyhhh.. diam..diam..” hehehe.. memang kelakar.. pastu bila zaza senyum kat dia, zaza ucapkan terima kasih.. dia pun sambung “tima ceh..” .. uhh.. gitu pulak yea.. bukan “sama-sama”.. (Psstt: kalu baba dia buat2 merajuk memang dia buat tak layan jer.. agaknyer buruk kot kan lelaki merajuk nih.. hehehe)

Ya Allah.. indahnya sbb Allah pinjamkan dia pada zaza.. kekadang tu memang berperang jugak kami anak beranak.. maklumla, dia mmg suka buat perkara2 yang diluar jangkaan.. tambahan zaza pulak dalam keadaan ‘membuyut’ ni memang penat.. namun.. penat itu akan hilang bila dia mengukir senyuman lebar dan memeluk zaza seerat hati dia.. waktu bersantai, nak tidur atau selepas sembahyang..

Ya Allah.. terima kasih atas anugerah tak terhingga ini.. semoga zuriat2ku akan menjadi penyambung kepada rantaian2 dakwah.. dan mereka yang mencintai ilmu dan islam.. ameenn…


~dah pandai mintak rantai maktok tu.. siap serban maktok pun dia nak pakai..hehe~

Mak.. terima kasih sangat2.. sebab sampai sekarang mak masih menjadi ibu yang paling BEST dalam hidup kakak.. nasihat, panduan dan tunjuk ajar mak, insyaallah akan menjadi buku panduan kakak dalam mendalami ilmu keibubapaan.. teruslah menasihati anakmu ini, kerana nasihat2 itu mendidik diri ini lebih mengenali Pencipta dan mengenali SABAR.. :)

nota: semalam maksu Hanin (adik zaza yang bongsu) ader call, nk wish besday (mengikut kalender islam) kat hanin.. maksu tanya, " Hanin nak apa.. nanti Maksu beli.." .. hanin jawab "enpon..elloo..".. haaa.. urut dado ajo mokcik kat sebelah nih taw! jgn duk mintak kat mama dia macam tu sudahh.. huhuhu...

2 comments:

ainul02 said...

hahahaha.....ellooo....dah 2 tahun dok berak dia rupanya....bagus dapat anak buah mcm ni...ikut ajaran yg x ajar pun dia ikut...hehe

zaza@mamaHanin said...

dia kan sayangggggg alam dia.. hehehe :)

Related Posts with Thumbnails